Брат (Fratele) / Rusia / 1997

Брат (Fratele) / Rusia / 1997

Întors în toamna lui 1996 din Războiul din Cecenia, Данила Багров (Danila Bagrov) jucat de Серге́й Бодро́в (Sergei Bodrov) este nevoit să-și croiască un drum în viață în lumea dificilă a Rusiei din anii 90. Filmul prezintă o țară în colaps economic și moral sau în tranziție folosind termenii vremii. Sărăcia și criminalitatea sunt cele două aspecte ce caracterizează această margine de prăpastie. La ce poate un tânăr întors din război să viseze?

Istoria

În anii 1990, Rusia se afla ca toate țările din fosta URSS și din Pactul de la Varșovia, într-un proces de tranziție spre o economie de piață. Viața era dificilă iar perspectivele de mai bine aproape inexistente. Valul de ”Occidentalizare” se vedea prin șomaj, salarii mici, consum de droguri, etc.

În paralel cu acest context socio-economic dăunător s-a desfășurat și un război secesionist în Caucaz. În august 1991 în Cecenia, o republică sovietică autonomă până atunci, izbucnește o revoltă orientată spre proclamarea independenței cecene. În septembrie, biroul KGB și clădirea sovietului suprem din Groznîi au fost ocupate de forțele separatiste (Общенациональный конгресс чеченского народа / ОКЧН) ale lui Dzhokhar Dudayev.

Acest Dudayev a fost ucis de forțele ruse cu bombe ”inteligente” în aprilie 1996, în ultimele momente ale primului război cecen. Războiul a durat între decembrie 1994 și august 1996 și a fost în mare parte un eșec atât pentru Federația Rusă cât și pentru republica separatistă. Lucrurile au fost lăsate ”așa cum erau” ca în viitor să se găsească o soluție. Acea soluție a fost al doilea război cecen câștigat de ruși în 2000.

În această perioadă Rusia era, ca forță, o zecime din ce a fost URSS, poate mai puțin. Pe lângă pierderile teritoriale și de influență în Europa de Est au fost nenumărate pierderi militare și industriale. Procesul de demilitarizare și dezindustrializare îmbrăcate în concepte de pace și de integrare în sistemul occidental capitalist au redus considerabil puterea Moscovei. Nivelul de trai al oamenilor a scăzut și pentru mulți ani aceștia s-au aflat într-o cădere vertiginoasă. Acest climat a favorizat dezvoltarea criminalității.

Filmul

Данила Багров termină cu războiul din Cecenia și se îndreaptă spre casă însă perspectivele lui sunt limitate. Alege, mai bine zis nu are alternativă, să meargă la fratele său din Sankt Peterburg ce avea aparent o afacere înfloritoare. În realitate fratele său nu era un om chiar așa de respectabil pe cât credea.

În primă fază Данила nu-și dă seama dar pe măsură ce acțiunea filmului progresează va înțelege că fratele său este un asasin plătit și, mai rău, alege cu ușurință să-l pună în pericol. E un film de gangsteri dar nu în genul romanțat cu valori și familii ci în mare parte apropiat de adevăr.

Dorința de putere și de avuție sunt cele două coloane care țin în picioare lumea pe care Данила o observă aproape cu ochii unui copil. Acest personaj lasă impresia unei percepții naive asupra realității dar ținând cont că vine din război este cumva greu de crezut. Nimeni din cei cu care interacționează nu îi suspectează cu adevărat capacitățile. În aceeași măsură cu care dă dovadă de ”simplitate” în privința drogurilor și a muzicii rock își arată măiestria în asasinare și violență. Diferența dintre el și restul gangsterilor din film este că pe Данила nu banii îl atrag ci prieteniile și legăturile dintre oameni.

Într-un fel încearcă să îndrepte ”răul”, ajutând un vânzător stradal fără casă, ”Germanul” Hoffman, când acestuia i se cere taxă de protecție, de exemplu, sau venind după Sveta pentru a o salva dintr-o căsnicie abuzivă cu un soț alcoolic și violent. Cu toate acestea e departe de a reprezenta imaginea unui justițiar chiar dacă acțiunile lui ne-ar părea dictate de un sentiment superior al luptei pentru bine.

Punctele forte

Sergei Bodrov, muzica, atmosfera.

Trailer

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Close Menu