Lupta continuă între lanțul scurt și marii retaileri

Legea care îi obligă pe comercianții cu o cifră de afaceri anuală de peste două milioane de euro să achiziționeze cel puțin 51% din volumul de marfă pe raft al unor produse alimentare din lanțul scurt este Legea 321/2009, modificată prin legea 247/2010 și prin legea 150/2016. Comisia Europeană a declanșat recent procedura de infringement împotriva României iar Lucian Trufin, secretar al Comisiei pentru agricultură, silvicultură și dezvoltare rurală, a declarat astăzi (21 februarie 2017) în Senat:

Comisia Europeană consideră că acesta ar fi un avantaj direct pentru producătorii din piața locală și ne întreabă dacă există o rațiune justificată și proporțională pentru această masură, eu zic că sunt suficiente rațiuni pentru o hrană proaspătă, este mai sănătoasă decât o hrană congelată sau tratată chimic iar produsele realizate în România au o valoare nutrițională superioară multor produse din import.

În privința alimentelor comercializate în țară m-am exprimat pentru un Jihad Alimentar anul trecut (în cadrul unei ”postări de seară”) și îmi mențin poziția deși în acest context doresc să o temperez. Conceptul de lanț scurt este unul ”modern” și ”european”, în engleză acesta se numește ”short food supply chains” și se referă la comercializarea de alimente proaspete provenite de la producători locali, adică mai multă ceapă, cartofi și roșii ”din apropiere” decât din Turcia sau alte țări.

Conceptul nu este însă contrâns de factori geografici ci este explicat prin lege (321/2009 Art.2 alineatul 18):

lanţ scurt de aprovizionare — lanţ de aprovizionare care implică un număr limitat de operatori economici angajaţi în activităţi de cooperare şi de dezvoltare economică locală, precum şi relaţii geografice şi sociale strânse între producători, procesatori şi consumatori.

Personal susțin această măsură fiindcă oferă șansa unei dezvoltări naturale și locale în contrast cu practica importurilor slabe calitativ la prețuri reduse însă cu adaus comercial ridicat ce nu sprijină cu nimic comunitățile locale.

Lucian Trufin este senator PSD de Botoșani (circumscripția electorală nr.07) iar CV-ul său ne informează că a fost primar în Vlăsineşti (o comună de puțin peste 3000 de locuitori din judeţul Botoşani) între 2008 și 2016 și Șef Centrul de Îngrijire și Asistență Socială Adășeni în cadrul DGASPC Botoșani între 2007 și 2008. A absolvit Facultatea de Electrotehnică din Universitatea ”Gheorghe Asachi” din Iași în anul 1999 și are un master în psihologie de la faimoasa Universitate ”Spiru Haret” din București luat în 2009. Din 2007 este membru PSD.

Din primele impresii nu este o persoană foarte carismatică și stă prost cu retorica. Poziționarea sa în raport cu această lege merită urmărită.