Tigrul Alb – Белый тигр 2012



”Tigrul alb” este un film de război în care accentul nu cade pe desfășurarea istorică a evenimentelor ci pe natura însăși a războiului, puternic înrudită cu cea de moarte și (re)naștere și astfel întreaga lucrare capătă un caracter discursiv metafizic. Concluzia este, poate, că legătura omului cu răul este una mult prea veche și puternică pentru a o ignora iar tot ce facem noi din vreme în vreme este să devenim un teren de luptă între bine și rău.

Acțiunea filmului se desfășoară în timpul celui de al 2-lea război mondial, Marele Război Patriotic în istoria rusească, și are ca punct de pornire descoperirea unui mecanic de tanc cu arsuri pe 90% din corp. Spre mirarea tuturor el nu moare iar arsurile i se vindecă la scurt timp. Deși nu-și amintește nimic despre trecutul său, nici măcar numele său, acesta refuză să afle dacă are o familie care-l așteaptă pe motiv că ”un mort nu ar trebui să se întoarcă”. Primește noi acte de identitate cu numele de ”Ivan Naydenov” și este retrimis pe front.

Misiunea sa devine eliminarea misteriosului ”Tigru alb”, un tanc german ce produce pierderi imense în rândul rușilor și care are obiceiul de a dispărea după fiecare luptă. Filmul începe să redea acum o atmosferă tensionată de pândă și de vânătoare în care Naydenov pare să semene cu căpitanul Ahab din cartea Moby Dick.

Sfârșitul războiului se apropie, rușii înaintează masiv spre Berlin iar în una din lupte Naydenov și echipajul său reușesc să neutralizeze ”tigrul alb” blocându-i turela însă nu-l pot elimina complet fiindcă la rândul lor suferă o avarie la tun. Aceea a fost ultima dată când misteriosul tanc a mai fost văzut.

Ultima parte o separ în două segmente, dialogul dintre Naydenov și maiorul Fedotov și monologul unui Adolf Hitler îmbătrânit. Este prezentată ideea unui rău ”de esență” care depășește delimitărilor noastre cronologice, un asemenea ”rău” poate să revină peste decenii dacă nu este eliminat, ceea ce-și propune Naydenov să facă pentru ca apoi să dispară și el alături de tancul său. Al doilea segment,  monologul lui Hitler, este rostit în fața unei prezențe misterioase iar printre ideile transmise este aceea că războiul este ”însăși viața” și ”starea originară a omului”.

Acest moment al lui Hitler aduce în discuție un alt aspect cu totul diferit față de restul filmului și care pune astfel sub semnul întrebării istoria oficială a decesului Fuhrerului și mușcă puțin din teoriile alternative care încearcă să explice evenimentele secolului trecut.

Regizor: Karen Shakhnazarov
Scenografia: Aleksandr Borodyansky și Karen Shakhnazarov
După o carte de: Ilya Boyashov; Tankist, ili “Belyy tigr”
Actori: Vitaliy Kishchenko (maior Fedotov); Aleksey Vertkov (Ivan Naydenov); Gerasim Arkhipov (căpitanul Sharipov)