Viitorul mașinilor personale

Viitorul mașinilor personale este dictat de cuvintele ”electric” și ”autonom” iar principalii producători (ajutați direct sau indirect de către guvernele țărilor respective) învestesc sume considerabile pentru a se număra printre pionierii acestei noi revoluții industriale. Tabloul de ansamblu este mai complex fiindcă domeniul auto este o manifestare a valului de schimbări și este astfel interconectat cu domenii diverse ca producerea de energie, crearea de noi aliaje, inteligența artificială, etc.

Cazul Nissan mi se pare interesant fiindcă e vorba de implementarea unui algoritm (mai exact un întreg sistem) de automatizare, aflat la graniță cu inteligența artificială, preluat din tehnologia pe care NASA o dezvoltă pentru roverele sale. Nu este prima dată când tehnologiile create pentru domeniul aero-spațial își găsesc utilitatea și pe Pământ, devenind astfel tehnologii comerciale. Potrivit unei știri NASA din 7 ianuarie 2016, noul Nissan LEAF folosește un soft creat inițial pentru roverele Ames` K-10 și K-REX (care nu au fost până acum implicat în nicio misiune spațială).

model-s-interior.0Cel mai cunoscut sistem de automatizare pentru autoturisme este cel implementat de Tesla. Compania lui Elon Musk a anunțat recent și deschiderea ”parțială” a Gigafabricii de baterii lithium-ion și motoare (în prezent standardul și cea mai dezvoltată tehnologie de stocare e lithium-ion, există cercetări pentru sisteme mai eficiente) din Nevada, SUA. În prezent acolo lucrează în jur de 2000 de oameni, incluzând și echipele de constructori. Tesla a anunțat planuri pentru o Gigafabrică și în Europa ca urmare a cumpărării firmei germane Grohmann Engineering. Motivul acestei creșteri agresive este dezvoltarea pieței și asigurarea unei poziții în fruntea celorlalți producători prin prețuri mai mici și tehnologie mai eficientă.

În ce privește automatizările, cei de la SAE International (Society of Automotive Engineers din SUA) au creat standardul SAE J3016, în esență o repartizare a nivelelor de automatizare în 6 categorii, de la 0 la 5. Nivelul 0 nu cuprinde niciun fel de automatizare, soferul controlează toate funcțiile, iar nivelul 5 este un autoturism controlat în totalitate de Sistem. Trendul natural este către o mașină electrică dotată cu o formă de inteligență artificială.

tabel automatizare auto

Lucrurile au început să se miște foarte rapid în acest domeniu iar știrile vin săptămânal, vă voi ține la curent. Toate cele bune.

Imagine cover de pe http://www.3ders.org