You are currently viewing Summitul Rusia – India încadrat în contextul reuniunii RIC din noiembrie

Summitul Rusia – India încadrat în contextul reuniunii RIC din noiembrie

  • Rusia încurajează prezența și implicarea Indiei în sistemul Eurasiatic.
  • Perspective de investiții ale Indiei în Estul Îndepărtat al Rusiei și în coridoarul de transport ”nord-sud”.
  • Întețirea cooperării culturale, inclusiv prin programe de studii de limbă rusă și limbă hindu.

Relațiile ruso-indiene au început să înflorească după adoptarea Tratatului de Prietenie și Cooperare India-URSS în august 1971. Principalul motiv care a stat la baza acestei decizii pentru o cooperare strategică era parteneriatul China – Pakistan – SUA. Tratatul s-a păstrat sub o nouă formă după destrămarea URSS-ului însă motivele care îl fac acum necesar sunt altele.

Spre deosebire de perioada Războiului Rece acum Rusia și China au un parteneriat ”exemplar pentru secolul 21” ca să îl parafrazez pe președintele Vladimir Putin (la care se adaugă relațiile din ce în ce mai prietenoase dintre Rusia și Pakistan), asta înseamnă că relația dintre Rusia și India a depășit nivelul de la care a pornit. În acest moment tratatul are rolul de a aduce și a păstra India în sistemul Eurasiatic și de a le oferi indienilor un partener de încredere, cu relații tradiționale strânse și fără divergențe, capabil să gestioneze dinamica uneori volatilă dintre Beijing și New Delhi.

Scenă din serialul rusesc Maestro în care mama unuit tânăr care s-a întors după 9 luni luni de muncă pe un vas comerical în India, se uită prin geanta cu lucruri ”exotice” și bunuri deosebite aduse. Acțiunea se petrece la finalul anilor 80.
Poster sovietic din 1956 în care este redat shimbul comercial sovieto-indian, dovadă că interes pentru cooperare era și înainte de 1971. Realizat de G. P. Solonin.
Timbru sovietic din 1976 dedicat prieteniei dintre URSS și India.

Video-conferința miniștrilor de externe Serghei Șoigu – Wang Yi – Jaișankar

Desfășurată pe 26 noiembrie, întâlnirea tripartită a responsabililor pe relații externe ai Rusiei, Indiei și Chinei (RIC) reprezintă un eveniment de amploare în progresul proiectului Eurasiatic. Rezultatul discuțiilor se afla in declarația comuna semnată ale cărei aspecte ce țin de Eurasia le voi rezuma pornind de la puntul 11 unde termenul este folosit de 3 ori, singurul loc în întreg documentul de 35 de puncte.

Miniștrii consideră că este important să se utilizeze potențialul țărilor din regiune, al organizațiilor internaționale și al asociațiilor multilaterale pentru a crea un spațiu în Eurasia pentru o interacțiune largă, deschisă, reciproc avantajoasă și egală, în conformitate cu dreptul internațional și ținând seama de interesele naționale. În această privință, aceștia au remarcat ideea instituirii unui parteneriat eurasiatic mai mare care să implice țările OCS, Uniunea Economică Eurasiatică, Asociația Națiunilor din Asia de Sud-Est și alte state interesate și asociații multilaterale.

punctul 11

Atrag atenția la ultimele 3 organizații menționate, Organizația pentru Cooperare de la Șanghai e cea mai mare organizație de securitate din lume și din istorie; UEEA este proiectul Rusiei inspirat de modelul UE pentru spațiul fost sovietic și nu numai; iar ASEAN este organizație umbrelă sub care statele Asiei de Sud-Est au o interacțiune comună cu sistemul internațional. Țările care fac parte din aceste organizații sunt participante la construirea unei noi comunități deschise a Eurasiei. La acestea se adaugă desigur și state din Orientul Mijlociu și Asia de Vest și Europa care nu fac parte din aceste organizații (Iran, Arabia Saudită) sau fac parte din organizații non-Eurasiatice (Turcia, Ungaria, Germania, Franța).

La punctul 6 se vorbește despre lumea multipolară, din care sistemul Eurasiatic este parte dar care în acest moment nu face obiectul direct al unor eforturi de coeziune.

Miniștrii au reiterat faptul că o lume multipolară și reechilibată, bazată pe egalitatea suverană a națiunilor și pe respectarea dreptului internațional și care să reflecte realitățile contemporane, necesită consolidarea și reformarea sistemului multilateral. Miniștrii și-au reafirmat angajamentul de a respecta dreptul internațional, inclusiv scopurile și principiile consacrate în Carta Organizației Națiunilor Unite. Miniștrii au recunoscut că actualele provocări internaționale interconectate ar trebui abordate prin intermediul unui sistem multilateral revigorat și reformat, în special al ONU și al principalelor sale organe, precum și al altor instituții multilaterale, cum ar fi Fondul Monetar Internațional (FMI), Banca Mondială (BM), Organizația Mondială a Comerțului (OMC), Organizația Mondială a Sănătății (OMS), în vederea consolidării capacității sale de a aborda în mod eficient diversele provocări ale timpurilor noastre.

punctul 6

Faptul că se discută despre lumea multipolară este dovadă a faptului că și India subscrie la procesul de reformare a ordinii mondiale cu excepția că New Delhi joacă la două capete și cu Washington, reprezentantul vechiului sistem unipolar și hegemonist. De asemenea se precizează de două ori necesitatea unui sistemul multilateral reformat.

Punctul 17 face referire la sancțiunile unilaterale adoptate în afara Consiliului de Securitate al ONU. Atât Rusia cât și China au fost sancționate unilateral însă India este și ea amenințată cu asemenea sancțiuni.

Miniștrii au convenit că impunerea de sancțiuni unilaterale dincolo de cele adoptate de CSONU, precum și “jurisdicția cu braț lung” sunt incompatibile cu principiile dreptului internațional, au redus eficacitatea și legitimitatea regimului de sancțiuni al CSONU și au avut un impact negativ asupra statelor terțe și a relațiilor economice și comerciale internaționale.

punctul 17

O serie întreagă de puncte tensionate de pe glob au fost semnalate, căzându-se de acord asupra intențiilor diplomatice ale celor trei state. Se vorbește de exemplu despre Afganistan, Siria, Libia însă nu despre Ucraina (Donbas), Taiwan, Marea Chinei de Sud sau despre provincia Ladakh, semn că în privința acestor aspecte au fost întâmpinate rezerve. În document se mai vorbește despre necesitatea combaterii procesului de militarizare a spațiului și s-a reiterat importanța Convenția privind interzicerea dezvoltării, producerii și stocării de arme bacteriologice (biologice) și cu toxine și distrugerea acestora (BTWC).

Ultimul aspect pe care îl aduc în discuție este punctul 33 care se referă la dezvoltarea cooperării academice între ”Institutul de Studii Chineze (New Delhi), Institutul de Studii din Orientul Îndepărtat al Academiei Ruse de Științe (Moscova) și Institutul de Studii Internaționale din China (Beijing) în stabilirea Conferinței Academice RIC ca prim forum analitic anual pentru aprofundarea cooperării RIC în diverse domenii”. Această conferință academică la care se face referire s-a desfășurat anul acesta sub forma de video-conferință în aprilie în India și a fost a 18-a.

Summitul Rusia – India

Summitul Rusia – India, formatul 2+2 cu miniștrii de externe și ai apărării. Sursa mid.ru
Președintele Vladimir Putin și premierul Narendra Modi. Sursa Kremlin.ru

Summitul a avut două componente, o întâlnire 2+2 între miniștrii apărării și ai externelor și întâlnirea președintelui Vladimir Putin cu premierul Narendra Modi la care ulterior s-au alăturat și miniștrii. Important de menționat că summitul deși se desfășoară anual nu s-a putut ține în 2020 când era rândul Rusiei să fie gazdă. În acel moment liderul Indian a decis să anuleze evenimentul fiindcă statul său se confrunta cu o situație dramatică generată de pandemie.

După cum am prezentat în introducere, cele două state au o relație biletarală strânsă pe care acum o putem considera tradițională, nu doar strategică. Chiar dacă în 5 decenii planeta a suferit modificări, mă refer aici la dizolvarea Uniunii Sovietice și acum la nașterea Chinei ca mare putere mondială, cooperarea Moscova – New Delhi a reușit mereu nu doar să se adapteze la climatul modificat dar a reușit să-și demonstreze importanța la nivel național, regional și internațional. Parteneriatul lor a pornit din cu totul alte motive decât cele care îi încurajează dezvoltarea în prezent.

Declarația comună

Declarația comună al summitului Rusia – India: Parteneriat pentru Pace, Progres și Prosperitate are 99 de puncte. Ce m-a interesat să urmăresc în document era ”tonul” iar acesta este desigur cel așteptat. De-a lungul anului între cele două state a existat un important schimb de informații și perspective la mai multe niveluri. Acest summit este actul final care aprobă întreaga muncă ce l-a precedat.

În domeniul economic s-a observat o discrepanță între statutul relațiilor și volumul comercial motiv care a dus la stabilirea unei ținte de 30 de miliarde de dolari până în 2025. Pe lânga asta există o crescută cooperare economică, industrială și comercială la nivel guvernamental și instituțional pe care o voi discuta într-un material separat. Estul Îndepărtat al Rusiei are un segment separat lucru care demonstrează importanța și atractivitatea regiunii pentru India.

Energia rămâne un pilon al cooperării iar cele două state au inițiat numeroase activități în comun: Vankorneft, Sakhalin-1 și Taas-Yuryakh Neftegazodobycha din Rusia și rafinăria Naira Energy Limited din India. În ce privește gazul natural lichefiat India are în plan să își sporească importurile din Rusia, posibil folosind și Ruta Nordică a Rusiei, ajutând astfel la dezvoltarea regiunilor nord-siberiene. Suplimentar s-a adus în discuție și o cooperare pentru hidrogen.

În privința transportului, coridorul Nord-Sud (din care va face parte și portul Chabahar din Iran) a primit atenția cuvenit precizându-se că va reduce costurile și timpul de transport și în același timp va încuraja comunicarea în spațiul Eurasiatic. O rută maritimă Vladivostok – Chennai oferă numeroase oportunități comerciale și mă aștept la o creștere a traficului între aceste două porturi în viitor, având în vedere că pentru Rusia corespunde și cu planul pentru dezvoltarea Estului Îndepărtat.

Cooperarea militară reprezintă un alt pilon important, putem considera chiar central, în jurul căruia a fost clădită legătura lor tradițională și apropiată. În această privință există proiecte comune de cercetare, proiecte care de altfel se regăsesc și în sfere non-militare. În zona nucleară de exemplu exită proiecte în derulare la fel cum există și în zona de software și cea a echipamentelor electrice. Cooperarea în domeniile culturii și al turismului a fost menționată, ocazie cu care s-a făcut referire la încurajarea predării de limbă rusă în India și a celei hindi în Rusia.

Cooperarea în cadrul ONU și în cadrul altor platforme multilaterale consider că este un alt pilon esențial care de data aceasta vine cu o importanță internațională, nu bilaterală. Cele două state vin cu perspectiva ”vasudhaiva kutumbakam” adică ”lumea este o familie”, abordare similară cu conceptul promovat de China pe plan internațional. BRICS are parte de un substanțial interes semn că această organizație pe care anumiți analiști din grupul vestic o considerau moartă este foarte activă, cel puțin nucleul RIC iar în privința OCS, Rusia și India s-au angajat să contribuie la întărirea organizației.

În ciuda tuturor proiectelor abordate și ale direcțiiilor adoptate, primul lucru pe care un analist îl caută în acest summit este să vadă în ce direcție se apleacă India. Dacă nu exista cooperarea ruso-indiană cel mai probabil inițiativele americane de a coopta India ca partener de presiune față China aveau șanse de reușită. S-a văzut cum New Delhi a abandonat (în mare măsură) o cooperare tradițională și puternică cu Iran de teama sancțiunilor. India în acest moment nu are nici gradul de autonomie al Federației Ruse și nici puterea economico-industrială a Republicii Populare pentru a face față unui atac direct de la Washington. Din acest motiv consider că indienii dau curs cooperării cu americanii, nu fiindcă ar privi cu adevărat că această direcție le este de vreun folos pe termen lung.

Documentele semnate (extrase)

1. Acord privind măsurile de protecție a tehnologiilor în legătură cu cooperarea în domeniul explorării și utilizării spațiului cosmic în scopuri pașnice și în crearea și exploatarea vehiculelor de lansare și a infrastructurii spațiale terestre.

4. Foaia de parcurs pentru cooperarea în domeniul științei, tehnologiei și inovării

5. Programul de schimburi culturale pentru 2021 – 2024.

9. Acord de cooperare între Universitatea Medicală de Stat din Moscova și Universitatea Delhi

11. Memorandum de înțelegere privind cooperarea în domeniul cercetării geologice.

12. Acord privind programul de cooperare militaro-tehnică din 2021 până în 2031.

13. Protocolul de modificare a Acordului dintre Guvernul Federației Ruse și Guvernul Republicii India privind cooperarea în producția de arme de calibru mic din seria Kalashnikov din 18 februarie 2019

14. Contract de furnizare de petrol rusesc în perioada 01.01.2022 – 31.12.2022

Surse și informații suplimentare

Joint Communique of the 18th Meeting of the Foreign Ministers of the Russian Federation, the Republic of India and the People’s Republic of China (en)

The 18th Russia, India, China Trilateral Academic Conference 22-23 April2021 (en)

Совместное заявление по итогам XXI российско-индийского саммита «Россия – Индия: партнёрство во имя мира, прогресса и процветания» (ru)

Российско-индийские документы, подписанные к встрече Президента Российской Федерации В.В.Путина с Премьер-министром Республики Индии Н.Моди (ru)